Amendo ProTouch + Fiken

Amendo ProTouch + Fiken

Oppsettsguide for integrasjon mellom ProTouch og Fiken

Amendo Group leverer kassesystem, betalingsterminaler og netthandelsløsinger til små og mellomstore bedrifter i de fleste bransjer. Hovedvekten av kundene våre er innenfor servering/kantine, butikk/retail og verksted/service. Kasseoppgjør og ordre/faktura er integrert mot Fiken.

I denne veiledningen så kommer vi til å gå igjennom hvordan du setter opp regnskapsintegrasjon mellom ProTouch Backoffice og Fiken.

Regnskapsintegrasjonen fører over hovedsakelig dagsoppgjør, men kan også overføre fakturaer hvis du har tilhørende modul aktivert.

Oppsett ProTouch / Backoffice:

Start med å logge deg inn på Backoffice (bo.tellix.no) ved å bruke chrome nettleser.
Bruk venstre side for å navigere til: Oppsett > Generelt > Kontooppsett:

Kontooppsett:
Du er nå inne på kontooppsettet i ProTouch Backoffice og du trenger å legge inn de forskjellige salgskontoene som du allerede har i Fiken med tilhørende MVA-kode, dette er for at integrasjonen skal vite hvor den skal bokføre de forskjellige salgene til tilhørende kontoer.

Bildet under viser allerede eksisterende kontoer som finnes i Fiken for de tilhørende salgskontoene. Du kan bruke samme oppsett som på bildet, men hvis du har egendefinerte kontor så kan du bruke det istedenfor.
Du finner disse kontoene i Fiken ved å gå inn på: fiken.no > Oversikt > Kontoplan.
Etter du er fornøyd med kontooppsettet i backoffice så velger du å «lagre» dine endringer.

Med et ferdig satt opp kontooppsett så navigerer du videre i backoffice (bo.tellix.no) til:
Oppsett > Integrasjoner > Fiken:

Du skal nå knytte opp Backoffice mot Fiken. (Er du ikke Fiken-kunde fra før av så kan du registrere deg på https://fiken.no.)

Brukernavn og passord: Her skriver du inn brukernavnet/e-posten og passordet som du bruker for å logge deg inn i din Fiken.no konto.
Firmanavn: Etter du har skrevet riktig brukernavn og passord så kan du finne og velge ditt firma.
Ved hvilket intervall skal overføring en skje?: Dette bestemmer hvilket intervall integrasjonen skal føre over dagsoppgjør til Fiken.
Eksporter data fra og med: Definer hvor langt tilbake i tid integrasjonen skal hente over dagsoppgjør fra ProTouch Backoffice til Fiken.
Velg «Lagre» etter du er fornøyd med innstillingene.

Integrasjonen er nå ferdig satt opp og du kommer til å få dagsoppgjørene automatisk ført over til Fiken i morgen tidlig.

Hva må aktiveres hos Fiken?

Du trenger å aktivere «API-Modul» fra Fiken for at integrasjonen skal fungere. 

Du finner dette hos Fiken under «Foretak > Abonnement/Moduler> API-Modul».

Finn dagsoppgjør som er overført i Fiken

Dagsoppgjør som har blitt synkronisert til Fiken ligger under: Fiken.no > Oversikt > Transaksjoner:
Du kan trykke på en av linjene for å få mer detaljert informasjon for det spesifikke oppgjøret.

Finn faktura som er overført i Fiken

Fakturaer som har blitt synkronisert ligger under: Fiken.no > Salg > Faktura-/salgsoversikt.
Fakturaene inneholder kunde-, produkt- og ordreinformasjon som synkroniseres til Fiken ved overføring.

Ønsker du mer informasjon om vårt kassesystem?

Related Posts

Nyhet for restauranter!

Servitør tar bestilling som normalt på kassen
Ordre parkeres på bord
Når gjestene skal betale, kan du presentere kvittering med en QR kode nederst.
Gjestene kan splitte regning og gi tips og til slutt betale med Vipps
Bordet markeres som betalt i kassen, og kunden får kvittering i Vipps appen