I lokaler på Sem utenfor Tønsberg, holder Kepler Bilservice AS til. Her har de hatt tilholdssted helt siden 2004. Da var det bare grunnlegger og daglig leder Joakim Væthe-Larsen og makkeren Pål Tollefsen på laget, men nå teller de hele 14 ansatte. Gjengen står på for fullt, og de to siste kom faktisk med på laget under koronakrisen.
— Gutta på gulvet får jobben gjort, sier en stolt daglig leder. Gjengen har til sammen lang og solid erfaring innen alle former for bilpleie, og jobber hver dag for å etterstrebe bedriftens
motto: “til det beste for kunden og kundens bil”. Men det har ikke alltid vært helt slik.
— Jeg startet opp i det små, med en liten garasje og plass til kun en bil. Der jobbet jeg i helgene og på kveldstid til å begynne med, sier Joakim, og vi enser litt nostalgi i øyekroken.
Det var på gulvet, med egen kraft, det hele startet for Joakim og Kepler Bilservice AS. I dag har verkstedet rundt 8000 biler innom i løpet av året. De utfører både små og store jobber – alt fra en kjapp bilvask til en mer omfattende understellsbehandling.
En “skitten” bransje
Joakim har jobbet hardt for å snu det dårlige ryktet bransjen til tider går under, og mener selv at de har gjort en god jobb.
— Vi ser stadig oftere at kundene forstår viktigheten av å benytte ordentlige og seriøse aktører. Ikke bare for kunnskapen og teknikken sin skyld, men også for miljøet på arbeidsplassen, og det bedriften bidrar med i nærmiljøet.
Et par ekstra hestekrefter
Også den dag i dag hender det at Joakim jobber ute på gulvet, men det meste av tiden går til å administrere andre oppgaver inne på kontoret. For å få det hele til å gå rundt, med mange faste og nye kunder, tilbud, flere ansatte, og fakturaer både ut og inn, innså Joakim tidlig at de trengte bistand utenfra.
— Så fort man får på et par ekstra hestekrefter går maskineriet gjerne litt fortere, ler Joakim. Han forteller at de tok i bruk økonomisystemet Tripletex for en del år tilbake, for å holde styringa på alt det økonomiske.
— Vi har teamet up med en regnskapsfører fra TET i forsetet, så vi til enhver tid er sikre på at regnskapet holder stø kurs, sier han mens han tørker litt oljesøl på buksebeinet. I nyere tid koblet de også på kassesystemet fra Tellix. Da gikk brått hele dagsoppgjøret automatisk over i Tripletex, helt av seg selv. Tripletex og Tellix snakker nemlig godt sammen, og sparer Joakim og Kepler Bilservice AS for mye manuelt arbeid.
— For oss var det viktig at systemene vi bruker snakker godt sammen. Der er det ingenting å utsette på med Tripletex og Tellix, forteller Joakim avslutningsvis. Den sømløse koblingen har gjort at Kepler Bilservice har spart masse tid på administrative oppgaver. Dette gir dem mer frigjort tid til å fokusere på kundene – det aller viktigste de har!